ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD.

Tydzień I- Mój dom- Polska:

– poznanie historii powstania państwa polskiego na podstawie legendy O Lechu i orle

białym, kształtowanie szacunku do własnego państwa, kształtowanie postaw patriotycznych,

– rozwijanie zainteresowań historią kraju, poznanie polskich symboli narodowych (godło, hymn, flaga), kształtowanie umiejętności przyjmowania odpowiedniej postawy podczas śpiewania hymnu państwowego, rozwijanie poczucia tożsamości z krajem ojczystym,

– rozwijanie pamięci słuchowej podczas zapamiętywania słów wiersza,

– rozwijanie słownictwa dzieci, rozwijanie zainteresowań słowem drukowanym oraz umiejętności globalnego odczytywania wyrazów,

– kształtowanie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów, ustalanie

stałości liczby elementów w zbiorze,

– rozwijanie umiejętności współpracy,

– poznanie nazw kolejnych stolic Polski,

-poznanie utworu instrumentalnego Prząśniczka, rozwijanie umiejętności uważnego

słuchania muzyki instrumentalnej, rozwijanie poczucia rytmu, stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na instrumentach perkusyjnych,

– wdrażanie do uważnego słuchania poleceń N. i zachowania zasad bezpiecznego poruszania się podczas zabawy z chustą animacyjną,

– przybliżenie wiadomości o sławnych Polakach, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,

– zapoznanie z historią Narodowego Święta Niepodległości,

– kształtowanie miłości i szacunku do symboli narodowych,

– rozwijanie umiejętności cięcia nożyczkami po linii falistej, czerpania radości z osiągnięcia końcowego efektu dzięki wspólnej pracy.

Tydzień II- Moje hobby:

– rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat, poszerzanie

słownictwa czynnego dzieci,

– rozumienie pojęcia wyobraźnia; wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi, stosowania spójników i przyimków,

– poznanie liter e, E,

– kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania sylab i krótkich wyrazów,

– wyrabianie umiejętności poprawnego formułowania wypowiedzi i stosowania poprawnych form fleksyjnych,

– wprowadzenie cyfry 3, doskonalenie umiejętności przeliczania,

– rozwijanie sprawności grafomotorycznej dzieci,

– rozbudzanie zainteresowań przyrodniczo-technicznych, rozwijanie wyobraźni podczas tworzenia prac plastycznych,

– zapoznanie z piosenką „Nam jesień niestraszna”, określenie nastroju piosenki, ćwiczenia

wyrabiające słuch wysokościowy,

– rozwijanie umiejętności rytmicznych i wokalnych dzieci oraz ich słuchu muzycznego,

– wdrażanie do estetycznego poruszania się przy muzyce, przyjmowania odpowiedniej postawy ciała podczas tańca,

– doskonalenie umiejętności posługiwania się kilkoma kolorami farb, rozwijanie sprawności

manualnej, pomysłowości i inwencji twórczej,

– wdrażanie do dokładności i estetycznego wykonania pracy, kształtowanie nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie,

– uwrażliwienie na piękno jesiennej przyrody.

Tydzień III- Ulubione zajęcia:

– rozwijanie wyobraźni dzieci i umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozumienie pojęć: zdanie prawdziwe, zdanie fałszywe,

– poznanie liter u, U,

– kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, doskonalenie umiejętności samodzielnego odczytywania sylab oraz krótkich wyrazów,

– rozwijanie umiejętności układania zdań z określonym wyrażeniem,

– doskonalenie umiejętności badania i porównywania liczebności zbiorów, wprowadzenie

znaku matematycznego =,

– rozwijanie umiejętności odczytywania działań matematycznych,

– wdrażanie do szanowania cudzej własności, rozwijanie umiejętności dzielenia się zabawkami,

– doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków wydawanych przez przedmioty codziennego użytku,

– rozwijanie słuchu muzycznego, umiejętności rytmicznych i wokalnych dzieci, doskonalenie

poczucia rytmu,

– rozwijanie umiejętności śpiewania dźwięku wyższego lub niższego od podanego,

– rozwijanie umiejętności projektowania i planowania pracy,

– rozwijanie wyobraźni, kreatywnego myślenia, postaw twórczych,

– wyrabianie samodzielności podczas pracy, satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania.

Tydzień IV- Coraz zimniej:

–  poznanie rożnych sposobów ogrzewania mieszkań w okresie zimy, zwrócenie uwagi na ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła; globalne czytanie wyrazów: kaloryfer, kominek, piec, drewno, kotłownia, solary,

– poznanie liter y, Y,

– kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z umiejętności samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów,

– rozumienie konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie,

– poznanie sposobu pomiaru ciepła– zapoznanie z działaniem termometru,

– wprowadzenie cyfry 5, doskonalenie umiejętności dokładnego przeliczania,

– rozwijanie sprawności grafomotorycznej dzieci,

– rozwijanie wrażliwości słuchowej dzieci oraz twórczej inwencji muzycznej i plastycznej,

poznanie sposobu malowania farbą na folii aluminiowej,

– poznanie znaczenia hodowli owiec, sposobu wykorzystania wełny,

– rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej oraz jej opowiadania,

– poznanie sposobu przystosowania się zwierząt leśnych do warunków atmosferycznych (grubsze futro oraz zmiana zabarwienia sierści),

– rozwijanie umiejętności czytania globalnego wyrazów: lis, sarna, sowa; rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wzbogacanie słownictwa dzieci.

Wiersz miesiąca- Pięć paluszków Anna Edyk- Psut.

Jest pięć kropek na biedronce,

Pięć paluszków mam przy rączce.

Mogę nimi zbierać klocki,

Głaskać kotka, kręcić loczki…

 

Trzymać nimi kredki, łyżki,

Z plasteliny lepić myszki.

A gdy przyjdzie sroga zima,

To je w rękawiczce trzymam.

Piosenka miesiąca- Nam jesień niestraszna (sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Wojciech Zieliński).

Ref. 1: Jak smutno listopad dziś śpiewa… Posłuchaj:

wiatr świszczy, deszcz siąpi, dzień szary i plucha…

Lecz chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła!

 

  1. Tu zbiera się znaczki, słoniki, pocztówki,

magnesy, co trafią na drzwi od lodówki.

Tu stworzysz kolekcję niezwykłych kamieni.

A każdy breloczek w skarb może się zmienić.

 

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie,

nam jesień niestraszna, nie damy się słocie!

Choć deszcz, atmosfera wciąż u nas wesoła.

Spójrz! Tyle jest hobby ciekawych dokoła.

 

  1. Z kawałka tektury, bibuły, guzików

tu małych dzieł sztuki wykonasz bez liku.

Malować, wycinać lub lepić coś z gliny

tu możesz bez końca przez długie godziny.

 

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

 

  1. Tu płyną melodie, gdy stukasz w klawisze

lub śpiewasz piosenki raz głośniej, raz ciszej.

Na flecie, perkusji czy na ukulele…

By muzykę tworzyć, sposobów jest wiele.

 

Ref. 2: Bo chociaż świat tonie w kałużach i błocie…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Skip to content